Åpning av ny kirke på Sola

Foto: Øystein Viland

Søndag 18. oktober innvies Sola kirke!

Det blir en gledens dag og en velsignelse for Sola menighet å få ta i bruk et flott og tjenlig Gudshus.
I følgende uker er det mye flott program som vi inviteres til å bli med på, så langt passene rekker.

VELKOMMEN TIL ARRANGEMENT I ÅPNINGSUKER!
SOLA KIRKE, KONGSHAUGVEIEN 20!

ONSDAG 21. OKTOBER KL. 12.00: SENIORTREFF

I anledning åpningen av den nye kirken i Sola sentrum, inviterer Sola menighet til seniortreff.
Ordfører Tom Henning Slethei vil fortelle om «Sola kommune sett fra ordførerens kontor».
Det blir musikalske innslag ved Maria Bue Kessel og Arfon Owren.
Etter treffet blir det anledning til å se seg om i bygget.

Møt gjerne i god tid da alle må registreres ved inngangen på grunn av eventuell smittesporing.
Kaffe og te. Fri entré.

Alle velkomne!

LØRDAG 24. OKTOBER KL.11.00: BARNAS FESTGUDSTJENESTE

Sola menighet inviterer til barnas festgudstjeneste 24 oktober kl.11.00.
Dette blir en festdag for alle barn, med kjekke aktiviteter etter gudstjenesten og noe godt å bite i.
Det blir fest, sang og musikk, snacks og misjonstivoli/aktivitetsposter med NMSU.
Ta med hele familien, og bli med inn i den nye kirken!
Vi følger gjeldende smitteverns,- og retningslinjer.
Møt opp i god tid for registrering. Dørene åpner 10.00

Ved spørsmål, kontakt
Trosopplærer Hege Skrikrud
Hege.skrikrud@solamenighet.no
Tlf.45227832

TORSDAG 22. OKTOBER KL. 19:00: FOREDRAG JANNE STIGEN DRANGSHOLT. TEMA: «GOD NOK?»

Professor, litteraturviter og forfatter Janne Stigen Drangsholt kommer til åpningsuken i anledning åpning av ny kirke i Sola sentrum.
Hun skal kåsere over det store og heller alvorlige temaet : «God nok?»- men med humor og med latter i stemmen- hennes store varemerke!
Mange av oss kjenner til det evige jaget etter alt vi burde gjøre og usikkerheten om vi egentlig er gode nok som vi er. For er vi det?
Kom og få gode ord i høstmørket, samt herlig musikk av G2-bandet som denne kvelden er godt forsterket med Margaret Bø Hveding.

Janne Stigen Drangsholt skriver sant om livet i bøkene om Ingrid Winter, dog med en stor porsjon snert.
Det må også nevnes at vårt eminente folkebibliotek har utstilling av Janne Stigen Drangsholt forfatterskap.

I tråd med gjeldende smittevernregler er det plass til 200 i den nye kirken.
Billettsalg kun ved inngang. Vipps eller kontant. Kr 150.-.
Dørene åpnes kl. 18.00.

TIRSDAG 27. OKTOBER KL. 19.00 : FOREDRAG TOR ERIK HANSEN.
TEMA: «RELIGION OG KRISTENDOM I SOLA I HISTORISK TID»

Velkommen til foredrag ved Tor Erik Hansen, leder i Sola historielag!

Sagaene kalles ofte kongesagaene, men handler like mye om innføringen av kristendommen i Norge. Grunnlaget for vikingtiden og vikingenes makt og demonstrasjon av makt ble forårsaket av at paven 1. juledag år 800 lot Karl den Store få frie tøyler til å kristne det han kalte Germania, som var alt fra Nord-Tyskland og nordover. Dette ble det motstand mot og det ble derfor dannet en mothær kalt vikinger. Sola var tidlig ute og sentral i den første perioden hvor kristendommen ble innført i landet. Ingen andre kommuner har så mange steinkors som er antatt å være reist før de første kirkebyggene. Vi har også en steinkirke som er blant de eldste i landet. Den ble reist mellom år 1120 og 1130. Arkeologene mener at det kan ha stått en trekirke her tidligere, kanskje Erling Skjalgssons kirke. For vi vet at Erling Skjalgsson allerede var kristnet og hadde egen prest.

Fri entre.
Vel møtt!