Dåpen er tradisjon, en feiring av barnet som er født! Og den er noe mer. Dåpen er en gave fra Gud, en invitasjon til fellesskap i menigheten og til fellesskap med Gud.

Gratulerer med barnet, og velkommen til dåp i Tananger kirke!

Dåpshandlingen markerer et ønske om at barnet skal få vokse opp med kristne verdier som et fotfeste i livet. Dette vil Tananger menighet bidra med i vår Trosopplæring frem til barnet er fylt 18 år. Ta kontakt med oss på i Tananger kirke om du ønsker å vite mer før dere tar valget.

Litt om det praktiske

Bestilling av dåp:
Gjøres her via denne lenken. Registrer deg, velg ønsket dag og du får bekreftelse på mail. Hvis datoene som tilbys ved påmeldingen er vanskelige helger for dere, så ta kontakt med kontoret. Da finner vi et alternativ.

Dåpssamtale:
I bekreftelsen får dere også tid til samtale med prest. Dåpssamtalen er en del av forberedelsen til dåpshandlingen. Her får dere god informasjon og anledning til å stille spørsmål.

Faddere:
Barnet må ha minst to faddere. Faddere må ha fylt 15 år og foreldre kan ikke være faddere. Minst to av fadderne må være tilstede under dåpshandlingen.
Fadderens oppgave er å støtte foreldre i trosopplæring av barna. Til hjelp til dette anbefaler vi dåpsklubben «Tripp Trapp». Les mer ved å klikke på denne lenken. Det er ingen sivilrettslige forhold knyttet til en fadder. Fadderen må kunne stille seg bak dåpshandlingen og den norske kirkes lære om dåp.

Gudstjenesten:
Normalt starter dåpsgudstjenestene våre med selve dåpen. Familiene får reserverte benkerader fremme i kirken.

Dåpskjole:
Hvis du ønsker å låne dåpskjole for anledningen, har vi en dåpskjole tilgjengelig i kirka.

Selskapet:
Vi vil bare helt forsiktig gi et lite innspill om å ikke la forventninger om storstilte og dyre selskap bli det som gjør at dere ikke velger dåp.De fleste som døper har tradisjon for et dåpsselskap etterpå, men det er valgfritt og mulig å gjøre enkelt.

Baby, barn, ungdom eller voksen?
Det er ikke alle som har overskudd eller rekker å døpe barnet når det er lite nok til å passe inn i en tradisjonell dåpskjole. Men det er ingen regel for hvor lite et barn må være for å bli døpt. Barn i alle aldre, ungdommer og voksne er alltid velkommen til dåp. Ønsker du å få tilrettelagt dåp i egen seremoni, fordi barnet/ungdommen din ikke har lyst til å bli døpt i en ordinær gudstjeneste, så ta kontakt. Vi finner gode løsninger på dette!

I denne lenken kan du lese mer om DÅP i Den norske kirke.

Alle barn som blir døpt i Tananger kirke får boka Mine beste kveldsbønner.  Her er en spilleliste med mange av sangene fra denne boka. Da er det lettere å lære seg melodiene. Kanskje dere ønsker å bruke en kveldsbønn dere har vokst opp med, eller kanskje dere finner en eller flere fine i denne boka.