Kjære alle sammen!
Det jobbes hardt med å finne gode og trygge måter å starte opp med gudstjenester igjen. Mange kreative tanker tenkes! Fremdeles kan bare 50 personer møtes, med en meters avstand. Vi håper å kunne samles fysisk 24. mai, men dere må vente i spenning ennå en stund for å få vite når og hvordan!
Uansett: Dåpshandlinger er fullt mulig. Det er flott å høre om gode opplevelser fra foreldre som bærer barn til dåp med kun nærmeste familie tilstede under dåpsgudstjenesten. En av familiene hadde også Solabladet på besøk. Bildene over er brukt etter tillatelse fra Solabladet.

Vi har mistet mange kirkeoffer både til eget arbeid og til andre organisasjoner i løpet av de siste ni ukene uten gudstjenester. Det er likevel mulig å gi på VIPPS nr 116377 ! Hver søndag vil VIPPS menyen fortelle hva kirkeofferet går til den aktuelle datoen. Dersom du også har lyst å gi noe til menighetens arbeid, er det og en mulighet. Tusen takk for gaven!

Da hele Norge stengte 12.mars var det egentlig duket for skattejakt for 5.klasse. Nå skal vi endelig få mulighet til å gjennomføre dette på en litt annerledes og kreativ måte slik at smittevernreglene blir overholdt. 5.klassingene skal få komme kohortvis på en aktivitetsrunde utendørs som ender opp med at de får «Godt nytt» (det nye testamentet) med seg hjem.
Årets skolestartere vil også få en invitasjon i posten til en miniutgave av dåpsskolen der de vil gå på poster utendørs og få med seg en bokskatt hjem.

Igjen, tusen takk til dugnadsgjengen som har gjort en super jobb med luking på kirkens uteområde. Men det er mer ugress igjen, og sopekostene venter på å bli tatt i bruk! Det blir dugnadsinnsats hver torsdag kl. 09:30 fremover (bortsett fra Kristihimmelfartsdag). Hjertelig velkommen til deg som har lyst og anledning. Det er rikelig med arbeidsoppgaver, og vi møtes helt koronatrygt.

Vi filmer og filmer! Nå har vi publisert «spillefilmen» Er du vår nye prest? og snart kommer en liten Bli vår nye trosopplærer– film. Tananger menighet er en flott plass å jobbe, så vi har troen på gode søkere. Det er spennende tider. Tips gjerne om du kjenner kandidater – og del informasjonen.

Nå kan dere melde dere på HØSTTUR TIL HOLMAVATN 11-13. september! Vi har troen på at det skal være anledning til og trygt å samles til overnatting på Holmavatn leirsted. Vi gleder oss til en trivelig helg for store og små, unge og eldre. Ungdommene skal ha egen leir i leiren. Det blir lek og moro, fellesskap, tur, kano, avslapping og mye mer… Menighetsrådet mener denne turen er noe av det viktigste for menigheten i høsten. Derfor er prisene veldig godt subsidiert. Og; Dersom myndighetene sier at vi må stramme inn på sosial aktivitet, så skal alle påmeldte få beskjed. Høstturen skal gjennomføres på trygt vis! Frist for påmelding: 16. juni.

Velkommen til Åpen kirke hver onsdag kl. 19:00 – 20:00. Du kan komme innom for fem minutters stillhet, sitte ned en time, tenne lys eller be. Vi legger frem ark med søndagens tekst, en bønn, noe om kirkerommets symboler. De som ønsker kan benytte dette. Noen ganger vil det bli levende musikk. Det blir i tilfelle kl. 19:15 – 19:30.

På søndag er det 17 mai. I takknemlighet over fred og frihet får vi feire nasjonaldagen vår på søndag. Også dette blir en annerledesdag. Den blir neppe så travel som vanlig. Kanskje en mulighet til å stoppe opp, reflektere og be – om velsignelse over land og folk, kirke og koronasituasjonen. Solas tradisjonelle festandakt blir tilgjengelig på vår hjemmeside. Musikk ved Geir Munthe-Kaas, orgel, og Arfon Owen, flygelhorn. Andakt ved sokneprest Morten Sandland.

Vi avslutter ukens Siste nytt med et vers fra Norges nasjonalsalme-
Gud signe vårt dyre fedreland:

Vil Gud ikkje vera byggningsmann,
me fåfengt på huset byggja.
Vil Gud ikkje verja by og land,
kan vaktmann oss ikkje tryggja.
Så vakta oss Gud så me kan bu
i heimen med fred og hyggja.

God 17.mai!