Kjære alle sammen!

Vi er inne i vår tredje uke i denne annerledestiden, og vi håper det etter forholdene står bra til med dere alle. Selv om vi ansatte har hjemmekontor for det meste nå, er vi tilgjengelige på telefon. Ikke nøl med å ta kontakt, uansett. Smått eller stort.

Arbeidsdagene våre er nokså annerledesdager. I dag hadde vi dugnad i kirkerommet. For å minske mulighet for smitte, har vi erstattet benker og stoler med 50 vaskbare stoler. Det er ikke fullt så estetisk, men hygienisk. Slik kan vi gjennomføre gravferd, dåp og vielser på en god og trygg måte.
Vi kurses også i vasking og renhold!

Dere finner oss ellers på hjemmesiden vår og Facebook. På søndag legger vi igjen ut en liten gudstjenestelignende sending. Følg med oss! Mye godt stoff og gode ord finner dere også på kirken.no

Fasteaksjonen blir gjerne omtalt som «Årets viktigste spasertur». I år får du ikke besøk på døren av konfirmanter med bøsser. Men muligheten til å gi er minst like stor, og behovet er om mulig enda større i år. Vi opplever en nokså dramatisk situasjon her hjemme med bekymring for helse, smitte og usikkerhet rundt arbeidsplasser og økonomi. Når denne krisen rammer sårbare mennesker i land der rent vann er mangelvare, kan vi nesten ikke forestille oss deres nød. Vann er livsviktig. Også for å begrense smitte. Fasteaksjonen går til Kirkens Nødhjelps arbeid for å skaffe livsviktig vann til de mest sårbare menneskene i verden. Nå oppfordres vi til å gi vårt bidrag til noen som har det langt verre enn oss. Du kan delta ved å benytte Facebook , VIPPS 2426 eller SMS: Send kodeord VANN til 2426 (200 kr) . Enklere blir det ikke! Og du kan oppfordre andre til å gjøre det samme! Les mer om vår fasteaksjon og hvordan innsamlingen går her.

Vi har fremdeles Åpen kirke i fastetiden, onsdager 08:30-09:30. Vi kan ikke ha nattverd, men det blir en enkel samling med tekstlesning, bønn og veksellesning kl. 09:00. Vi forholder oss til gode hygienerutiner.

Påsken står snart for døren. Det blir rart å ikke samles for å feire høytiden i kirkene våre. Men menighetene i Sola har tradisjon for å samordne påskens gudstjenester. Dette vil vi også gjøre denne påsken. For hver av høytidsdagene i påsken legges det ut en kort andakt med en liturgisk ramme.
Innspilling av andaktene vil av praktiske grunner foregå i Tananger kirke, men fordeles mellom prestene. Påsken er ikke avlyst, selv om den blir annerledes. Budskapet er det samme!

I vers tre og fire av påskesalmen «Døden må vike», skriver Svein Ellingsen:
Livet og døden, ja, alt er forvandlet!
Dåps-vannet gjenspeiler regnbuens pakt.
Troen er gitt oss: Guds rike skal seire!
Mørket som binder oss, mister sin makt.

Løftet står fast når vår fremtid er truet:
Ingen skal rive oss ut av Guds hånd!
Engang skal Gud få sin skapning tilbake.
Verden bli frigjort fra fiendens bånd!