«Siste nytt» – nr. 9 / 13

tme_spir_losigjennomSkolene har høstferie, men her i kirken er det liv og røre! Barnehagen og SFO har mange barn også denne uken, og de bruker kirken til fellessamlinger og film med mer.

Aldri før har vi tent bål i gårdsrommet utenfor kirken! Det skjedde altså på Eritreisk aften
27. september, til trommerytmer, bønn og sang. Datoen viste seg å være en høytidsdag i den eritreisk ortodokse kirke. Da er bål en tradisjon! Dette ble en uforglemmelig kveld med en stappfull menighetssal, mengder injerra (eritreisk mat), et fargerikt fellesskap og god drøs på tvers av kirkesamfunn og kulturer. Det er vanskelig å beskrive med ord, men budskapet er klart: Gå ikke glipp av neste norsk-eritreisk aften!

Hallo Venn arrangeres i kirken i år. Torsdag 31.oktober blir det garantert servert mye knask og søtsaker i kirken. Det blir lek og moro i alle rom. Hallo Venn er et positivt alternativ til alt det skumle og ekle som Halloween ofte representerer. IMI, Betania, Tananger menighet og kanskje enda flere samarbeider om arrangementet. Det er ikke lenge aktivitetene står på, men her trengs mange voksne. Herved er utfordringen gitt: Meld deg til tjeneste. Med eller uten kostyme! Helst med.

Neste uke blir en spennende uke: Tirsdag 15.oktober kl.19:00 kommer Karsten Isachsen. Tema er ”Underveis til Guds evige sommerdag”. Sitat : Få forfattere kan veksle så raskt mellom det å bevege lesernes lattermuskler til å væte tårekanalen…. og å gripe ånd og sjel med takknemlighet over Guds nåde, som Karsten Isachsen. Det blir bokkafe etterpå. Ta med en venn og kom!

Lørdag 19.oktober kl.11:00 til 15:00 er det loppemarked , så da blir det nok liv og røre! Ta med deg naboer og venner og kom til en hyggelig lørdag i kirken. Det blir salg av grøt, kaker og kaffe. Se etter ”oss” i Solabladet!!

Vi gleder oss til vår nye prest Just Salvesen begynner 1.januar 2014.
Han innsettes på gudstjenesten 12.januar. Se fint bilde på hjemmesiden!
Søndag 27.oktober er det familiegudstjeneste – ”Høsttakkefest”. Da er det Sola bygdekvinnelag som pynter kirken og tar seg av kirkekaffen. Offeret går denne dagen til deres misjonsprosjekt: ”Sambolabo” eller ” Rogalandsgarden” i Kamerun som Bjørn Bue startet for 50år siden i år!

Månedens verdiord: Ekte . Vi taler ekte om livet og troen. Vi er ekte i vår væremåte.
Paulus var åpen om sine svakheter og sin styrke. Jesus gråt ved Lasarus` grav! La disse være forbilder så vi våger : Å vise ekte følelser. Å være oss selv uten å pynte på fasaden eller gjøre oss bedre enn vi er. Jeg hørte om en kirke som hadde følgende skilt over inngangsdøren: Perfect people not allowed. Perfekte ingen adgang! Kirken er til for ekte mennesker med ekte liv.
Jeg kjenner ingen perfekte – utenom Jesus da! Velkommen til kirke!

Husk: Neste gudstjeneste er 20.oktober.