Kjære alle sammen!

Noen snakker om at påsken er avlyst, men påskeliljene blomstrer og la oss med en gang slå fast: Påsken og påskens budskap står for evig fast, men denne påsken blir ANNERLEDES!

Før vi forteller mer om det:

Hjertelig takk til alle som støttet årets Fasteaksjon! Selv om ikke konfirmantene kunne gå fra dør til dør med bøsser, var det en god mobilisering i Tananger. Totalt samlet vi inn kr. 45 646 kr. Det betyr rent vann for 228 mennesker!! Selv om dette er en nedgang på ca 25,6% fra i fjor, har Tananger bidradd langt mer enn de fleste menigheter. Ellers i landet er nedgangen ca 50%. Selv om fasteaksjonen på Facebook er avsluttet, er det fortsatt mulig å gi en gave på Vipps 2426.

Sist uke ble det klart at konfirmasjonsgudstjenestene i Den norske kirke måtte flyttes til september.
I Tananger blir det konfirmasjon lørdag 19.september, søndag 20. og lørdag 26. september.
Dette er selvsagt leit for alle familiene som har planlagt dagen i lengre tid, men en nødvendighet i disse usikre tider.

PÅSKE I SOLA
Menighetene i Sola har i flere år vært sammen om flere av påskens gudstjenester. Slik situasjonen er nå, kan vi dessverre ikke samles i våre kirker. I år vil det derfor for hver av høgtidsdagene i påsken, legges ut en kort andakt med musikalske innslag ved Maria Bue Kessel og Arfon Owen på menighetenes nettsider og på Facebook. Det samme vil være tilfelle tirsdag i den stille uke. Innspilling av andaktene har av praktiske grunner foregått i Tananger kirke, men er fordelt mellom prestene slik:

Palmesøndag: Silje Barkved Fossan, sokneprest Sørnes.
Tirsdag i den stille uke: Wenche Stavseth Viland, prostiprest.
Skjærtorsdag: Morten Sandland, sokneprest Sola.
Langfredag: Just Salvesen, sokneprest Tananger.
Påskedag: Haakon Kessel, sokneprest Ræge.
Vårt håp og vår bønn er at påskens budskap også i år må berøre og styrke oss i troen!

DRIVE-IN GUDSTJENESTE 1. PÅSKEDAG KL.11:00
I Tananger prøver vi oss på noe helt nytt og inviterer til drive-in gudstjeneste 1. påskedag kl.11:00.
Kom i bil og bli anvist plass på parkeringsplassen utenfor kirken. Prest Just og organist Arfon vil ta plass på podiet (lastebil) og lede oss gjennom en halvtimes gudstjeneste. Brødrene Ole og Otto Ljosdal sørger for at lyden bærer. Program deles ut ved ankomst eller lastes ned fra hjemmesiden vår. Gudstjenesten er godkjent av kommuneoverlegen som påpeker at ingen skal gå ut av bilene sine, for på den måten å holde avstand. Han synes også det er fint å ha «kirken med på laget» i kampen mot korona. Så la oss folde hender i denne skjelvende tiden. Og VEL MØTT I BIL! Kom i litt god til slik at bilene er på plass til gudstjenestestart.

ÅPEN KIRKE – FOR LYSTENNING OG EN STILLE STUND
Fungerende preses for kirken vår, Atle Sommerfeldt, kom med en oppfordring til landets menigheter – som vi tok på strak arm: Hver kveld i påskeuken fra PALMESØNDAG til 2.PÅSKEDAG KL.18-20 vil det være åpen kirke.
Du kan komme innom, tenne et lys i globen, sitte ned for en stille stund eller rusle videre på turen din. Kirken vil være betjent, men det vil ikke være noe program. Vertskapet vil sørge for at nødvendige hygienetiltak blir overholdt. Det skal være trygt og godt å komme til kirken. Er du blant de som går kveldstur «rundt Ringen», så ta gjerne denne avstikkeren.

Ellers er det mange gode ressurser på sosiale medier, blant annet på kirken.no. Du finner en oversikt på hjemmesiden vår. Her kan vi også nevne TV gudstjenestene på NRK2.

Det er godt å ha noen å snakke med i disse koronatider. Ikke nøl med å ta kontakt med Just eller en av oss andre i staben. Vi har også en betjent telefon hverdager kl.12-14. Mobil: 991 09 189. Og er du av de som har mye tid til overs; Kjenner du noen som ville sette pris på en telefon, en handletur, luftetur med hunden? Ta kontakt og spre litt glede!

Tips til dere som nå har hjemmeskole og hjemmebarnehage: app: Bible for kids. Her finner du hele tidslinja, og kan klikke deg inn på 41 forskjellige historier fra bibelen.
Når du har hørt historien er det aktiviteter som følger med til hver av historiene.
Til dere som har litt større barn—da kan en ta den engelske versjonen.

Digitale fellesskap
Tiden vi lever i nå skaper behov for å måtes på nye måter. Tananger menighet ønsker å legge til rette for at vi kan møtes på nettet. Vi tar i bruk Jitsi Meet til dette og håper det kan bli et godt redskap i ulike sammenhenger. Klikk på denne lenken eller på bildet for å finne ut mer og test gjerne litt ut med andre, så kommer det mer info etter hvert.

Vi går nå inn i kirkeårets viktigste uke. Påsken forandrer alt, noe som kommer fram i Svein Ellingsens dåpssalme:
Døden må vike for Gudsrikets krefter!
Du som var død er vår Herre i dag!
Kristus, du lever og står ved vår side
her hvor vi rammes av jordlivets slag.

Påskehilsen fra oss i staben!