Skattekartet

Livet er som en reise. Tananger menighet ønsker å hjelpe til at barna finner skatter på veien gjennom livet. Skatter som kan hjelpe barna slik at de en gang er rustet til å dra ut i verden i både  storm og fine dager. De aller heldigste er dem som finner den største skatten….. Let rundt på kartet, så vil du finne hvilke aktiviteter vi har for forskjellige årstrinn.
Hva er trosopplæring? Les litt mer under kartet.

Trosopplæring – hva er det?

Dåp og opplæring hører sammen. Når et barn er døpt, må det få lov til å bli kjent med den kristne troen. Tidligere foregikk mye av trosopplæringen i skolen. Slik er det ikke lenger. I dag er dette i større grad opp til foreldre i samarbeid med kirken.

Ordet ”trosopplæring” høres kanskje litt høytidelig ut, men om du leser en bok med bibelfortellinger, eller om du synger en aftenbønn for barnet ditt, så er det trosopplæring. Det er du som bestemmer hvilke virkemidler du ønsker å bruke, og det er bare kreativiteten som setter grenser. Og hvem vet, kanskje lærer vi voksne noe underveis også?

Tananger menighet har utarbeidet en plan for trosopplæring for barn og unge mellom 0 og 18 år.

Vi har mange ulike tilbud i Tananger menighet – noen av tilbudene er kontinuerlige, mens andre er årlige ”happenings” der man får invitasjon i postkassen.

Trosopplæringsabonnent

Hvis barnet ditt ikke er døpt, kan du allikevel melde barnet som trosopplæringsabonnent. Barnet blir ikke medlem i kirka, men får tilsendt de samme invitasjonene som de døpte barna. Du melder barnet enkelt slik:

1. Gå inn på www.kirken.no/minside.
  2. Logg inn med bankID (det kan du gjøre uavhengig av om du er medlem eller ikke)
  3. Klikk på: «Har du barn som ikke er medlem, og ønsker info om trosopplæring i kirken?»
  4. Registrer navn og fødselsdato på barnet.

Da er barnet ditt i systemet, og vil motta invitasjoner fra oss. Enkelt og greit! Ønsker du ikke lenger å motta slike invitasjoner, er det bare å logge inn igjen og trekke samtykket.